הלוואה או מתנה בין הורים לילדיהם

הלוואה או מתנה מהורים לילדיהם

מערכת היחסים הפנים משפחתית בין הורים לילדים ובין הילדים לבין עצמם היא מערכת מורכבת.  מדובר במערכת כלכלית ורגשית טעונה המהווה מקור לתמיכה אך גם למשברים לא מעטים.

תמיכה וסיוע כלכלי של הורים לילדיהם הוא מנהג נפוץ ויכול לכלול רכישת ציוד , מתנות או הלוואות של סכומי כסף ניכרים, ורכישה או בניה של  נכס מגורים.

כפי שצוין גם בערכאות משפטיות: מערכת היחסים הקרובה והמורכבת מונעת מהורים וילדים לערוך הסכמים בכתב . העדרם של הסכמים כתובים מפורשים  הופך משמעותי בהתעורר סכסוך. כל צד טוען לכוונה אחרת  ובהעדר הסכמות עלולה המחלוקת להגיע לפתחו של בית המשפט.

"בשל יחסי הקרבה בין התובעים לנתבעים ובשל האמון ששרר בין הצדדים באותם שנים, לא הקפידו התובעים על הצד הפורמאלי של ההלוואה ולא דאגו להחתים את הנתבעים מדי חודש בחודשו על סכום הכסף שניתן ועל תנאי ההלוואה, אולם בתום כל שנה החתים התובע את הנתבעת על קבלה לפיה הינה מאשרת את סכומי ההלוואה שהתקבלו במהלך אותה שנה"  37420/01 י'א' , י'א'מ'  נ'  ב' ש' וב' ק' א' , מפי כב' הש' ג'רמן ב 06.07.2007).

 

ביסוד חלק מהמחלוקות  מונחת האבחנה המשפטית בין מתנה להלוואה .

מתנה היא "הקניית נכס שלא בתמורה" ס' 1א לחוק המתנה, תשכ"ח-1968* והיא "נגמרת בהקניית דבר-המתנה על-ידי הנותן למקבל תוך הסכמה ביניהם שהדבר ניתן במתנה|" (ס' 2 לחוק). עוד יש לציין כי ניתן להעניק מתנה על תנאי.

משנתן אדם מתנה לאחר ולא קבע תנאים אחרים, הרי שהענקתה מהווה סוף פסוק מבחינת בעלותו של הנותן בנכס והוא עובר במלואו למקבל המתנה.

הלוואה או מתן זכות שימוש בנכס היא מתן זכות לפרק זמן מוגבל ובתנאים מוסכמים,  כאשר בסופו של יום אמור הנכס (כספי או אחר) להיות מושב לבעליו.

במצבי משבר ונחיצות עלולה להתעורר מחלוקת בין ההורים לילדיהם (או לבני זוגם של ילדיהם) באשר למהות הזכויות של כל אחד בנכס. יש הטוענים כי מדובר במתנה ויש הטוענים כי מדוב ר בהלוואה או זכות שימוש מוגבלת.

בהעדר מסמך בכתב החזקה  המשפטית היא כי נכסים שנתנו הורים לילדיהם הם מתנה,  אלא אם יוכח אחרת.

"…מדובר בכספים שנתנו הורים (=התובעים) לבתם וחתנם, כאשר התובעים טוענים שהכספים ניתנו כהלוואה ואילו הנתבע (כאמור, הצדדים התגרשו והתביעה הוגשה לאחר הגירושין) טוען למתנה. …..קובעת ההלכה המשפטית "חזקה הפוכה", דהיינו:"בהתבסס על הגיון הדברים ונסיון החיים, נתינה שכזו לצאצאים ולבני זוגם תסווג כמתנה, אלא אם כן יוכח מפורשות כי הנתינה ניתנה בגדר הלוואה או כנגד תמורה מוגדרת".  (י'א' , י'א'מ'  נ'  ב' ש' וב' ק' א' , מפי כב' הש' ג'רמן)

משק חקלאי הוא נכס אשר לא ניתן לחלוקה והזכויות בו הן  לאדם ובן/בת זוגו. עם זאת מדובר בנכס קרקע מרווח אשר ניתן לבנות עליו 3 יחידות דיור.  בניית בית מגורים נוסף על הנחלה ו/או  עבודה של אחד הבנים במשק עם הוריו  כמקור פרנסתו ועיסוקו הן תופעות מוכרות. חדשות לבקרים  מתעוררים סכסוכים אשר עניינם זכויותיו של הבן/בת  בבית מגוריהם, חובות כלפי הוריו וחובותיהם כלפיו/ה.

במצב בו לא אושר ולא בוצע פיצול נחלה זכויות הבן/בת  בבית המצוי על נחלת ההורים הן בעייתיות ושנויות במחלוקת.

בין השאלות העולות:

האם לבן, אשר מימן את בניית הבית,  זכות להחזר כספי מהוריו  אם יחליט לעזוב את המקום?

האם להורים  זכות לבקש מהבן/בת  לעזוב ללא  תשלום כספי כלשהו? מה משמעותה תרומתם הכספית לבניית הבית? מה  משמעות של חלקו/ה  הכספי של הבן /ת בבניית הבית?

האם כספי ההורים נתנו כהלוואה עומדת או מתנה?

אלה ועוד מהווים מקור לסכסוכים מתמשכים.

אחת הדרכים למנוע סכסוכים היא הסדרה מפורשת ומפורטת, מראש ובכתב, של ההסכמות והתנאים לנכס כספי או זכות   המועברים או ניתנים  מאחד לאחר.

מסמך כזה הוא חוזה לכל דבר וענין האמור לכלול את פרטי הנכס, זכויות "הנותן" , זכויות "המקבל",  תנאי החזר ומשמעויות כספיות.

דוגמאות לכך הם:

הסכם הלוואה בין הורים לילדם הקובעים את סכום ההלוואה, תנאיה ופירעונה.

הסכם מגורים הקובע את זכות המגורים בנכס, תקופתה, תנאיה ומשמעויותיה הכספיות וכן תנאי וכללי  יציאה והפסקה.

הסכם העסקה ועבודה בין הורים לילדם העובד במשק הקובע תנאי עבודה, שכר ודרכי וכללי הפסקה.

מומלץ כי כל הסכם שכזה יקח בחשבון מצב של מות ההורים, השפעת מותם על מגוריו ו/או פרנסתו  של מי שקשר גורלו במשק ההורים, ויכלול התיחסות גם למצב זה.

אין בהמלצה זו כדי לעקר ולמנוע את כל הסכסוכים אך יש בו כדי להבטיח את זכויותיו של כל צד  ולהפוך אותן לברורות וידועות  וניתנות לבירור ע"י ערכאה אובייקטיבית, בהתייחס למועד בו החל ההסכם ביניהם..

הדבר אמור הן לגבי זכויות ההורים והן לגבי זכויות  הילדים.

הסכם כזה צריך שיהא חתום ע"י הצדדים, יהיה מפורט וברור וילקח בחשבון תרחישים עתידיים בעייתיים ונפוצים  כמו: מוות או גירושין, והכל בהתאמה לחוזה המשבצת ולרשות שיש לבעל הזכויות בנחלה.