בן ממשיך

"בן ממשיך" הוא "בן אחד בלבד או בן מאומץ אחד או נכד אחד של בעל משק, לרבות בן זוגו, המחזיק בעצמו או מכוח התחייבות בלתי חוזרת בכתב של הוריו או מכוח ירושה, במשק חקלאי, כבעל, כחוכר, כחוכר משנה, או כבר-רשות לתקופה בלתי קצובה או לשנה לפחות של מוסד מיישב והאגודה או של האגודה כשאין מוסד מיישב; לענין זה, "הורים" – לרבות אחד מהם במקרה שהשני חדל להיות בעל זכויות במשק החקלאי או שנפטר" (תקנות האגודות השיתופיות (חברות) התשל"ג– 1973).

 

"בן ממשיך" הוא "בן אחד בלבד או בן מאומץ אחד או נכד אחד של בעל משק, לרבות בן זוגו, המחזיק בעצמו או מכוח התחייבות בלתי חוזרת בכתב של הוריו או מכוח ירושה, במשק חקלאי, כבעל, כחוכר, כחוכר משנה, או כבר-רשות לתקופה בלתי קצובה או לשנה לפחות של מוסד מיישב והאגודה או של האגודה כשאין מוסד מיישב; לענין זה, "הורים" – לרבות אחד מהם במקרה שהשני חדל להיות בעל זכויות במשק החקלאי או שנפטר" (תקנות האגודות השיתופיות (חברות) התשל"ג– 1973).

בן ממשיך  הוא הבן אשרמצפה כי בבוא היום יקבל לידיו את הזכויות במשק  במקום הוריו שהלכו לעולמם.

מקור ההסדר במבנה החברתי והנורמטיבי שבבסיס מושב ומשק עובדים. מבנה אשר התבסס על יחידה שהיא יחידה עסקית וכלכלית בה מתגוררת המשפחה ועליה מפעילה משק חקלאי המהווה מקור פרנסה.  עם הזדקנות ההורים עולה צורך בשילוב כוחות ושיתוף בני המשפחה בעבודת המשק והפעלתו. מאחר ואופציות המגורים וההרחבות היו מוגבלות במשך שנים רבות נותר צורך להבטיח זכויותיו של  צאצא אשר יהווה עתודה להמשך המשק תוך הבטחת זכויותיו לעתיד.

מוסד ה"בן הממשיך" מאפשר לבעלי הזכות בנחלה  לפעול  בהליך פורמלי רב שלבי,   לקבלת צאצא שלהם כחבר אגודה והבטחת זכויותיו כבעל הזכויות  במשק בבוא העת. במקרים רביםבנה הבן הממשיך את ביתו  על נחלת ההורים, הקים שם את ביתו ומשפחתו והשתלב בעבודת המשק בציפיה לכך שבבוא העת יהפוך בעל הזכויות בנחלה.

השימוש במושג בן ממשיך הפך מטבע לשון במושבים חקלאיים , לעיתים מבלי שהצדדים מודעים לחשיבות הפן הפורמלי, אשר בלעדיו אין למושג כל משמעות חוקית מחייבת.

כדי להפוך לבן ממשיך צריך להיחתם הסכם מחייב בין בעלי הזכות בנחלה לבן הממשיך, חייביםלהתקייםהליכיםפורמלייםמולהאגודההשיתופיתולקבלאישורהסוכנותומינהלמקרקעיישראל. זכותכזושלאנגמרהבאישורורישוםאינהברתתוקף.

בפועל, בין אם הוסדר באופן הנדרש ובין אם לא , הפך מוסד הבן הממשיך לחרב פיפיות.

אחוז המשקים הפעילים הולך ומתמעט, נחלות רבות הופכות נכסי נדל"ן נחשקים או מקור להסדרי מגורים  שונים לבני המשפחה. הבן הממשיך אשר יזכה בנכס  מקבל עדיפות על פני שאר אחיו בנכס רב ערך , שהוא לעיתים המרכזי או היחידי במה שהשאירו ההורים אחריהם. יש ועל הנחלה מתגוררים כמה בני משפחה אשר בנו בתיהם באופנים שונים ומות ההורים מערער את האיזון המשפחתי ומסכן את מקום מגוריהם אשר הוא נעדר תשתית חוקית מוסדרת.

מינויו של בן ממשיך הפך , במקרים רבים, למעשה  אשר קיפח את זכויותיהם של שאר צאצאי המשפחה והפך  מקור לעימותים, לחצים ומריבות בין בני המשפחה.

ידועים מקרים בהם השקיע מי שהובטח לו מינוי כבן ממשיך , את מרצו , כספו וזמנו במשק ההורים ובבוא  העת גילה כי מעמדו לא הוסדר וכי כל השקעתו נתונה לסכנת כליון שכן כל אחיו תובעים זכותם בנחלת ההורים.

במקרים אחרים מונה  בן ממשיך , בנה ביתו על משק ההורים ועקב סכסוך שהתעורר והחריף ביקשו ההורים לבטל את המינוי ולחזור בהם.

לעיתים מונה בן ממשיך אחד ונעשה הסכם עם בן אחר (בעל פה או בכתב) המעניק לו זכות לבנות ולהתגורר  בנחלה עד סוף ימיו, הסכם אשר הגיע לפתחו של ביהמ"ש כסכסוך משפחתי עמוק בהגיע מועד מימוש זכותו של הבן הממשיך.

זאת ועוד: הענקת מעמד כבן ממשיך היא מתנה הכפופה לחוק המתנה. אם לא נתנה כמתנה על תנאי מפורש ורשום עלול נותן המתנה למצוא עצמו עוד בחייו  ללא הנחלה וללא אמצעי קיום.

אם לא די בכך  צפים ועולים מצבים בהם יש צורך להכריע בין זכותו של בן ממשיך ובין זכותו של מי שנרשם בצוואה כמי שההורים מבקשים שיקבל את הזכויות במשק , או מצבים בהם הבן הממשיך נקלע לסכסוך גירושים בו תובעת אשתו את זכויותיה בערך הבית או המשק מכוח הנישואים ביניהם.

כל אלה מציבים לפתחם של בעלי הזכויות בנחלות אתגרים רבים אשר לכולם משותף הצורך לפעול באופן מוסדר ותואם חוק והסכמים כדי למנוע, ככל הניתן, מחלוקות ופירוד במשפחה, כדי להסדיר באופן ריאלי את הזכויות במשק והעברתם, וכדי לשמר את זכויותיהם שלהם.

סכסוכי נחלות מערבים שאלות משפטיות מורכבות אך ביסודם מונח סכסוך משפחתי עמוק.

הבנת המצב החוקי לאשורו, הסדרת המצב המשפטי בהווה ולעתיד באופן שתואם את החוק ומשרת, במידת האפשר, את צורכי המשפחה כולה, הם בסיס לשמירת זכויותיהם של בני המשפחה ומניעת סכסוכים עתידיים.

פתרון סכסוכים ומחלוקות בהסכמים וגישור יכולים להחזיר למשפחה את האיזון ולצמצם  מחלוקות. הסדרים כאלה יאפשרו התחשבות בצורכי כל המשפחה ומציאת פתרון כולל תוך השקעת משאבים מינימליים ובזמן סביר.

ידע הוא כוח המניע פעולות מושכלות ושיקול דעת ויכול למנוע סכסוכים עתידיים ולפתור סכסוכים  קיימים. בהקשר של "בן ממשיך" זהו כוח שיכול לשמור על שלמות ותפקוד המשפחה.