רקע להרצאות בתחום דיני המשפחה

משפחה היא התקשרות חוזית, שותפות ועסק בעל היבטים כלכליים ואמוציונאליים.
המדובר במבנה חוזי ייחודי המתפתח עם הזמן ומרחיב את סעיפיו מתוך אירועי החיים המהווים את ה"ראיות" לקיומן של התחייבויות, כוונות, הסכמות וכו'.

המרוץ של השגרה גורם לרובנו לתת לחוזה להתנהל ולהיכתב מתוך ההתרחשויות ולרוב מבלי לכוון או להשפיע באופן מודע ומכוון וכך בנקודות שונות הופך חוזה המשפחה ליציר כפיו של שופט  המנסה במיטב כישוריו ויושרו לקרוא את הכללים מתוך המצבים.

בני המשפחה המושפעים מפרשנותו של החוזה הלא כתוב הזה מנסים כל אחד כפי יכולתו להטות את הפרשנות לכוונתו וצרכיו הוא במועד הפרשנות אך לעיתים קרובות אין בכך די.

מטבע החיים הנקודות העיקריות בהן עומד החוזה לפרשנות והכרעה הן נקודות משבר ובהן האינטרסים והעמדות של  הצדדים שונים מהכוונות העולות מתוך שגרת חייהם עד להיווצרותו. זאת ועוד, העדר ראייה עתידית והכנה למצבי משבר כופה על אנשים פתרון שלא היו רוצים ומתכוונים אליו מראש אם נשאלו על כך מתכתחילה, אלא שמאורחות חייהם אין הם יכולים להביא לכך הוכחה למעט רחשי ליבם.

בחברה שבה אחוזי המתגרשים בעלייה מתמדת מתגרש, רבים חיים בפרק ב' של נישואים או זוגיות בגיל מאוחר, זוגות חיים כידועים בציבור ומנהלים משק בית משותף ואנשים נפטרים מן העולם מזדמן שפע של אירועים שהכנה נכונה אליהם תקל  על התוצאות ואף תקבע אותן.

החוק מציב ברירת מחדל בחלוקה הרכושית, בירושה, בנקודת איזון הנכסים ובכללי הקיום שלאחר השבר אך בד בבד נותן בידי האדם מגוון של אופציות לקבוע אחרת ולהתאים את התוצר הסופי באירועי קיצון לרצונו והסכמתו שלו ושל בן המשפחה הרלבנטי.
ניהול נכון של המשבר נצריך ידיעת החוק.
מימוש האופציה הרצונית מצריך ידיעה, חשיבה ושימוש בזמן המתאים.
המדובר בהכרות עם הזכויות והחובות של בני משפחה כל אחד ביחס למישנהו, הסכמי ממון, צוואות,  הסכמי מתנה, הלוואות בתוך המשפחה והכרה של המשמעות של כל פעולה או המנעות ממנה.

וכמו  בנקיטת צעדים מקדימים כך גם בניהול סכסוך בדרך ליישובו. צדדים יכולים לבחור בצעדים לוחמניים וניצול נקודות תורפה של הצד השני  או בהליך גישור שבו יסכימו  הצדדים המסוכסכים לפתרון עימו יוכלו לחיות ובו יוכלו לעמוד .
מצד אחד עומדת בחירה בפוסק חיצוני אובייקטיבי שכופה הר כגיגית על הצדדים , אשר ההליך מתנהל על פי יומנו ובכפוף למגבלותיה של מערכת הלוקה בעומס עבודה מול צמצום כוח אדם,  ומאידך הבחירה בניהול מו"מ קשה אך אינטנסיבי , בו נחסכים כסף וזמן והכל כדי להגיע להסכמות שיתאימו לנסיבות האישיות של כל משפחה.

ציפי המרמן,
עורכת דין ןמגשרת